måndag 26 maj 2008

Ur led är tiden!

.

Den blomstertid nu kommer med lust och fägring stor…

Våra syrener har snart blommat över, likaså liljekonvaljerna. När jag var liten var syrener och liljekonvaljer detsamma som skolavslutning. Varje år gick min mamma ut med min storasyster och mig kvällen före skolavslutningen och plockade stora buntar liljekonvaljer. Sedan band hon ihop fina buketter, med tårtpapper runt skaftet, som vi klädda i våra finaste sommarklänningar högtidligt lämnade till fröken innan vi gick ut genom porten för att fira vårt sommarlov. Trots att vi ofta blev så myggbitna under plockningen att vi hade svårt att stå still medan vi sjöng: ”Flaggan vajar på sin stång, lyssna till vår sommarsång...", så tillhör dessa kvällar i liljekonvaljskogen mina allra käraste barndomsminnen.

I år kommer fröknarna knappast kunna få några syrener och liljekonvaljer av små finklädda barn. Kanske får de ta lupiner och pioner istället, de har gått i blom hos oss nu. Sommaren har för bråttom detta år!

Inga kommentarer: