torsdag 8 maj 2008

Den förlorade dvärgens återkomst


Vid kvällspromenaden igår såg jag honom plötsligt, den saknade sjunde dvärgen. Han stod i en villaträdgård i en helt annan del av byn, hållandes vad som såg ut att vara en strålkastare. Från den plats på vägen jag befann mig var det svårt att se exakt, men jag tror att det var Kloker. Nu undrar jag om detta är början till en bitter grannfejd om dvärgstöld, eller om han helt sonika rymt på egen hand? Med tanke på strålkastaren såg han ut att vara i begrepp att begå inbrott. Eller kanske gräva upp tjuvgods ur trädgårdslandet.

Jag andades ändå ut lite när jag insåg att det var Kloker. Jag misstänker att om man skulle be människor rangordna de sju dvärgarna efter farlighet skulle de flesta svara att Kloker var farligast, eftersom han är smart. Någon skulle kanske tvärtom säga Toker, för att han inte är det. Men naturligtvis stämmer inte detta.

Utan tvekan är det Blyger som är farligast. Vem skulle lättare än han komma undan med att smyga i buskarna och smida ränker? Spionera på folk med täckmanteln att han bara är blyg och inte törs komma nära. Vem vet vad han planerar göra med all information han kan få genom att tjuvlyssna på andras samtal. Stöld? Utpressning? Kidnappning? Kanske värre än så till och med, man får ju hålla i minnet att samtliga dvärgar är i besittning av varsin hacka!

På andra plats kommer utan tvekan Glader. Det är inte möjligt att vara sådär glad jämt. Uppenbart är det en förklädnad.

Inga kommentarer: