tisdag 27 maj 2008

Törnrosor

.
Nu har vi bott här i byn i snart 5 månader. Det är så lång tid att vi känner oss hemmastadda. Rotade i myllan. Men också så lång tid att vi hunnit inse att även rosen har sina törnen.

Största nackdelen med att bo i en by utanför en liten stad är bristen på valfrihet. Det finns ett dagis och en skola i vår by. Det finns en busslinje som kör ett tiotal turer om dagen in till stan. Det finns en bio i stan, som visar en film. Det finns en sportanläggning, och de har inga gympapass den tid jag skulle vilja gå. Det finns en byggmarknad, en leksaksaffär, en blomsterhandel... ja, listan kan göras lång. Fördelen är ju att det finns, och det är jag tacksam för. Men ibland saknar jag att kunna välja. Och så är det irriterande när det jag hade velat välja är slut i den enda affär jag kunde köpt det i.
.

Inga kommentarer: