fredag 30 maj 2008

Dumma föräldrar

.
Ibland känner jag mig som en riktigt usel mamma, som har dåligt tålamod och skäller på mina barn när de har gjort något dumt, som inte riktigt orkar vara pedagogisk i alla lägen och som ibland blir irriterad och sur över småsaker.

I vissa lägen inser jag dock att jag är långt ifrån botten. Igår stod jag i en lekpark och gungade mina två älsklingar. Hörde då en pappa samtala högljutt med sina barn inifrån sitt hus. Han sade, bland MYCKET annat:
"Men du är ju för fan helt dum i huvudet! Du står ju bara där som ett jävla spån..."

Hur tror man som förälder att ens barn reagerar på att få höra sånt? Kan man vara så dum att man inte fattar att barnets självkänsla blir förstörd för all framtid? Som förälder måste man väl inse att barnen gör som du gör och tror på det du säger. Jag fick en sån klump i magen. Vad ska man göra i såna lägen? Gå och knacka på och skälla ut pappan? Ringa socialen och anmäla att pappan misshandlar sina barn verbalt? Är så ledsen att det finns barn som måste växa upp med så dumma, dumma föräldrar.

1 kommentar:

Pernilla sa...

Men USCH. Vad hemskt! Ja du. Vad gör man.... Ibland vill man verkligen ringa och tipsa anonymt. Tyvärr är det väl just sådant den pappan fick höra själv, han har nog inte världens bästa självkänsla heller...