onsdag 11 juni 2008

Ute är mörkt och kallt...


Det ser mörkt ut på två skilda sätt denna onsdagsförmiddag. Utanför fönstret lurpassar regntunga moln. De glider tyst förbi i jakten på någon att få ösa ner sitt syndafall över. Jag önskar att de kunde göra det någon gång, så fort som möjligt och gärna över min gräsmatta! Har de inte kommit till skott snart får jag ta till det äldsta knepet som finns - gå ut och sätta igång vattenspridaren, då kommer det snart att ösa ned, tro mig!

Men vädrets makter hotar även min väl uttänkta närmaste framtid. På lördag går nämligen tillställningarnas tillställning av stapeln hemma hos oss och jag hade planerat allt så fint. Lagt pannan i djupa veck och knåpat ihop menyer, funderat ut underhållning för en hel dagisgrupp, anskaffat utemöbler och satt ihop en 5-kamp. Grilla ska det såklart göras för det är för bövelen svensk sommar! Och badas i pool och lekas lekar och gås barfota i gräset och...

...och så ska det bli pissväder! Hur snöpligt är inte det?!

Nu ser jag istället för mig en mörkare variant av lördag - 15 ungar som röjer järnet på ovanvåningen medan min tvååring ligger på golvet och gastar för full hals "den är miiiiin!" och sonen gömmer sig i garderoben. Föräldrar som håglöst imundigar buffén tänkt för en vacker sommardag, ser ut genom fönstren och konstaterar att det nog blir en svensk sommar ändå - regn, regn och åter regn. Tända lampor på kvällen och extremt sen middag eftersom grillen inte ville tändas och vi till slut fick ge upp och steka maten på spisen. Barn som gnäller - "vi vill åka heeeeem!" - och sedan somnar i soffan av ren utmattning.

Ja, jag vet. Jag ser allt i svart eller vitt. Paradis eller helvete. Allt eller inget. Det brukar dock landa på ganska lagom - det är ju trots allt
svensk sommar.
.

Inga kommentarer: