fredag 6 juni 2008

Flaggan vajar på sin stång

na.
Grattis allesammans! Idag är det Sveriges nationaldag och tillika svenska flaggans dag!

I och med köpet av vårt hus blev vi automatiskt ägare till en 12 meter hög flaggstång. Jag har aldrig riktigt förstått varför man ska äga en flaggstång, men det har uppenbart resten av byn för bara från ett av våra fönster mot baksidan kan jag räkna till 8 st.

I inflyttningspresent från svärmor fick vi hur som helst två flaggor, en vimpel och en vanlig, dvs 1,88 x 3 meter stor. Vår vimpel sitter uppe för jämnan eftersom min man är av åsikten att har man en flaggstång ska man använda den. Samma åsikt fick mig att under morgontimmarna hasa ut och hissa ned vimpeln för att byta till den större modellen och gratulera Sverige!

Men varför är det så svårt att hissa en flagga korrekt? Den ska hissas med jämn takt och får inte nudda marken, vare sig vid hissning eller halning. Ha, prova bara får ni se hur lätt detta är! Vår flagga fastnar allt som oftast i äppelträden, snor in sig i sina egna rep, eller fastnar nesligt någon decimeter från toppen.

Mer kuriosa angående nationsflaggor: det är förbjudet att skriva eller klistra någonting på en nationsflagga, en urblekt eller utsliten flagga får inte användas till något som helst ändamål och på en hopvikt flagga ska det gula korset inte synas. Ha, säger jag igen, plötsligt inser man hur mycket militärerna man ser i amerikansk film har övat, de som ska vika flaggan och ge till änkan efter en stupad soldat.

Inga kommentarer: