onsdag 18 juni 2008

Morgonstund har rör i...

.
Varför är hantverkare så morgonpigga? Är det något som ligger i deras gener, så att de är predestinerade att arbeta i någon av yrkeskategorierna bagare, tidningsbud eller rörmokare? Beror det på att alla som arbetar inom VVS har en så innehållsrik fritid som de rusar hem för att delta i med lust och glädje klockan 14 (jag menar, så himla kul kan det faktiskt inte vara att rota i gamla igensatta avloppsledningar så de måste ju ha något annat i livet som håller dem igång). Eller har de på något vis fått den felaktiga uppfattningen att gemene man, när man anställer dem, sätter värde på att de startar sitt jobb i gryningen? Om det nu är marknaden som styr det mesta, borde då inte hantverkare börja sina arbetsdagar när vanligt folk orkar med att ta emot dem?

Min filosofiska utläggning beror självklart på att jag imorse fick besök av hantverkare vid en okristlig tidpunkt. Hantverkare är visserligen generellt kända för att inte dyka upp när man tror att de ska göra det, men de imorse tog nog priset. Vi ringde nämligen den lokala rörfirman för en och en halv månad sedan, då vi upptäckt att det läckte lite vatten vid en koppling på ett rör på gästtoaletten. De kunde inte ge oss en tid när de kunde komma, men eftersom deras kontor ligger ett hundratal meter från vår bostad skulle de försöka ta sig förbi oss snarast och då ringa upp och förvarna innan. Tiden gick och vi hörde ingenting. Min man blev irriterad och bestämde sig för att ringa den andra lokala rörfirman istället, men sedan rann även det ut i sanden.

Så imorse, klockan 7 prick prick ringde den första rörfirman. "Hej det är XX, kan vi komma?". Nu meddetsamma??? säger jag nyvaken som jag är. "Nja, snarare runt halv 8...". Ehhh... i normala fall hade jag sagt "nej tack så mycket är ni inte riktigt kloka?", men nu kände jag att detta aldrig kommer bli åtgärdat om det inte görs nu när de äntligen kan. Så straxt före halv 8 imorse dök de upp. De såg ut som om de varit uppe sen 4-tiden och kanske till och med ätit lunch redan, själv hade jag precis bara slängt på mig kläder och borstat tänderna för att känna mig lite mer som människa.

Om mina barns morgonvanor nu när de är 2 och 4 år gamla säger något om hur de kommer att vara som vuxna, ska jag rekommendera dem att söka till gymnasiets hantverkarprogram. De kommer passa som rör i kopplingen.
.

Inga kommentarer: