onsdag 6 augusti 2008

Semesterbokslut

.
Augusti. Och vad hände med min sommar?

Ute är det råkallt, 15 grader och regn i luften. Inte ett spår av de vackra sommardagarna förra veckan. Men träden och buskarna dignar av frukt och påminner mig om allt jag inte hunnit med. Jag skulle ju sylta och safta. Baka pajer varje dag. Prova alla fruktsorter, njuta av vartenda bär.

Vad har jag gjort istället? Varit med barnen är nog svaret. Varit med barnen på badstranden. På utflykt. Hos farmor. Hos farfar. Hos mormor och morfar. Besökt Kolmården och Bakken, lekland och Barnens dag. Hälsat på hos barnens kompisar. Vaktat barnen när de haft kompisar hemma. Vaktat barnen när min man målat.

Väl investerad tid, det behöver man inte tveka om. Snart är tiden här när båda barnen anses stora nog att klara sig mest utan föräldrar. När barnen är åtta har man inte längre laglig rätt att gå ner i arbetstid. Då förväntas alla jobba 100% och barnen får väl gå på fritids. Inga fler föräldradagar att förlänga sommarsemester med. Eller att använda till resten av årets lovdagar, om nu inte semesterveckorna räcker till. Och hur ska de kunna göra det? 10 veckor sommarlov, samt påsklov, höstlov, jullov, sportlov... Men alla har väl mor-och farföräldrar som kan ställa upp, eller inte det? Nåja, man kan ju alltid pussla. Mannen får ta första fyra veckorna semester och jag nästa fyra. En av oss får vara ledig jul och en annan påsk. Det låter väl som en bra lösning. Ett riktigt familjeliv.

Nej, njut. Njut medan det varar. Medan vi har tiden att rå om varandra.

Ok, så jag har inte plockat några vinbär. Eller körsbär. Inte provat om äpplena börjat mogna. Men jag har faktiskt bakat rabarberpaj flera gånger. Och barnen har ätit alla smultron. Kanske måste man fokusera mer på det man gjort än det man inte gjort.
.

Inga kommentarer: