lördag 23 augusti 2008

Okända fakta

.
Jag är utmanad av Pernilla. Tre hemligheter om mig vill hon minsann ha... eller i vart fall tre saker som inte så många vet om mig.

Ja, då kör vi då:

1. Jag är en mycket bra kartläsare, men jag har mycket dåligt lokalsinne. Orientering var jag bra på i skolan och när min man och jag ska någonstans är det alltid jag som läser kartan (vi har ju inte någon flashig gps som gör det åt oss). Men är jag bara ute och går har jag ingen koll på vad som är norr eller öster. Jag måste liksom gå flera gånger och memorera en virtuell kartbild i huvudet för att hitta.

Jag har en gång kommit försent till en kurs för att jag gick vilse borta vid Odenplan i Stockholm, till slut blev jag så desperat att jag hoppade i en taxi som körde mig tre kvarter typ. Och en annan gång gick jag vilse i skogen - i snö och med familjens hund! - och var tvungen att traska flera kilometer längs en kraftledning för att hitta ut ur skogen igen. När jag äntligen kom ut var jag på fel sida om sjön och knackade på dörren på ett litet hus och blev bjuden på ruttna äpplen av en gammal dam medan jag väntade på min pappa som kom med bilen för att hämta mig. Efter den dagen hade jag länge svårt att få vår hund att vilja följa med mig på promenad igen.

2. Jag har provat en massa sporter men aldrig fastnat för någon. Jag har:
  • spelat basket - det gick inget vidare för jag bara stukade fingrarna hela tiden och till sist blev jag så trött på det,
  • spelat tennis - jag var urdålig, hela min grupp av tjejer var urdålig och tränaren höll på att bli galen på oss för att vi var så fnittriga och pladdriga,
  • spelat badminton - det tyckte jag iofs var kul, men jag slutade när det var dags att börja tävla, jag är verkligen ingen tävlingsmänniska,
  • spelat fotboll - jag var 6 år och mitt lag hette Nottingham, jag minns bara en enda match och då fick jag solsting och mådde jätteilla!,
  • spelat volleyboll - det höll jag faktiskt på med i några år och hade t.o.m. en klubbträningsoverall med mitt namn tryckt på, men jag är egentligen alldels för kort och passade bäst som passare,
  • dansat jazzdans - oh la la, det gick verkligen inget bra för jag har usel koordinationsförmåga,
  • ridit på ridskola - detta visste min fröken om, men hon visste inte att jag bara gick i nybörjargrupp så på klassresa en gång när klassen skulle prova ridning så föreslog hon att "vi som kunde rida" skulle ta några hästar med oss och ta en tur i skogen. Det var totalt livsfarligt för mig, men jag vågade inte säga något. Jag överlevde dock som synes!,
  • åkt konståkning som nybörjare - tills jag föll illa och fick gå på kryckor i 6 veckor, efter det vågade jag mig inte upp på skridskor igen och därför har jag varit med om mången plågsam idrottsdag i skolan, där jag i början spelade sjuk och senare förfinade det hela till att verkligen alltid vara hemma och sjukanmäla mig just idrottsdagar. Detta innebär ju tyvärr att jag nu som vuxen inte kan åka skridskor, jag har aldrig lärt mig!

3. Jag har varit ägare av en moped. En Puch Maxi, automatväxlad, som jag knattrade hem på mitt i nätterna som tonåring. Hjälm hade jag, men bara på styret - den var ju pinsamt ful! - tills jag kom tvåhundra meter från vårt hus, då satte jag på den för att inte mina föräldrar skulle se mig och bli arga. Ungdomar!!!

---------------------------

Jag får väl i min tur skicka utmaningen vidare, till P-lina och Kristin...
.
.

1 kommentar:

Pernilla sa...

Din sportaktivitetslista är mer diger än min. Anar ytterligare en likhet! Jag har inte spelat volleyboll och ej kört konståkning, annars har jag nosat på allt du rabblade upp. Med ungefär lika lyckat resultat. Du och jag ska sitta med penna i hand, inget annat. :)