onsdag 24 september 2008

På rätt kurs

.
De senaste veckorna har jag inte varit på jobbet, jag har istället gått på kurs. Nu har jag kommit fram till att jag egentligen inte vill gå tillbaka till jobbet - jag vill bara fortsätta att gå på kurs! Jag skulle kanske kunna gå på kurs hela livet?

Det är så mycket som är roligare med att gå på kurs än att jobba. Till exempel har jag lärt känna mina kursare så himla mycket bättre på de snart tre veckor vi haft tillsammans än jag gjort med mina arbetskamrater som jag hann jobba med exakt lika länge innan jag stack på detta. Vad kan det bero på? Dels har vi haft mycket diskussioner och övningar som går ut på att prata värderingar, välja sida och argumentera för sin åsikt. Sånt skulle ju kunna gå helt överstyr och slå in splintar mellan deltagarna men det har funkat som något sammanhållande för oss. Dels har vi jobbat med samma frågor, mot samma mål men med helt olika bakgrunder. På jobbet känner jag att alla sitter och jobbar med sitt eget och inte har vare sig koll på eller intresse av vad de andra sysslar med. Sist men inte minst träffas vi väl mer intensivt i och med att vi umgås på heltid, i stora eller små grupper och äter lunch och fikar tillsammans varje dag. Jag känner helt enkelt att jag tycker om de här människorna. Faktiskt är det så att ju mer vi diskuterar och kanske tycker lite olika, desto mer gillar jag dem! De är ju ärliga och de är sig själva. Kanske är det så att man på en lite längre kurs av det här slaget måste kasta av sig sin yrkesmask och visa vem man egentligen är. Det är så mycket lättare att tycka om varandra då.
.

Inga kommentarer: