söndag 14 september 2008

Instängd

.
Sol ute, sol inne. Trädgård väntar, jag är... inne!

Förbannade jävla helvetes mygg! Och där får ni ursäkta min franska, för jag vet inte vad jag ska annars ska säga om de vidriga små blodsugare som förpestar min helg och gör så att jag inte står ut i min egen trädgård. I morse var det strålande solsken och då höll sig de små bestarna i skinnet, men nu är det tillfälligt lite mer disigt och då är de snabbt framme och hugger in. Och jag som har så mycket jag vill göra!

De senaste veckorna har det regnat i stort sett konstant och så fort det inte regnat så kom myggen fram. Jag har därför inte haft en chans att njuta av min fina trädgård i höstskrud och därför är nu min trädgård en ful, risig trädgård i höstskrud. Skämsig, skulle man kanske kunna säga.

Så idag kör min man gräsklipparen för fullt (innan dess plockade han två skottkärror med äpplen från marken, det var senaste veckans skörd) och jag höll på att utrota gräs ur våra rabatter. Innan vi köpte hus och den medföljande trädgården så hade jag verkligen ingen aaaaning om hur mycket arbete det är med en enda rabatt, för att inte tala om hur lång tid det tar att klippa gräs. Vår gräsmatta är på 2 000 kvadrat och den tar 4 timmar att klippa. Vi har fem mindre och en enorm rabatt. Sju äppelträd, två plommonträd och ett körsbärsträd. Tre röd vinbärs-, en svart vinbärs- och en krusbärsbuske. Otaliga blombärande buskar till det. Vår trädgård fullkomligt slukar tid! Och den skulle kunna vara så himla fin om vi bara hade den tiden!

Kan man få önska sig en liten trädgårdsintresserad pensionär som flyttat till lägenhet, i julklapp? En liten människa som kommer några timmar i veckan och pysslar ömt med mina plantor, pratar lite med buskarna, beskär och gödslar. Någon som faktiskt vet vad den håller på med och inte bara chansar hej vilt om det som rycks bort är ett ogräs eller kommer att utvecklas till en vacker blomma. Det får gärna vara någon som själv tycker det är roligt förstås och som kan tänka sig att dela med sig av tips och råd. Betalning sker i natura - vi kan erbjuda säsongens frukter och bär, blommor, motion, frisk luft och en och annan fika i syrenbersån. Men då måste förstås bersån först klippas fram ur riset...
.

1 kommentar:

Anonym sa...

Mmmm, trädgården skulle jag vilja ha mer tid för. Dock lyckades jag i helgen plantera fler lökar, Visan hjälpte till med tulpanlökar (hon är stor nog att peta ner dem åt rätt håll) och Bubba med pärlhyacinter, eller så var det nåt annat, smått och blått i alla fall som jag trodde kunde klara sig även om de hamnade huller om buller i jorden.

När jag flyttade till hus hade jag inte en aning om att det var håll på tulpanlökar, det lärde jag mig så småningom ;-)