tisdag 23 september 2008

Författardrömmar

.
Oj, har visst blivit utmanad av Skrivarmamma - och för länge sedan!

Here we go:

1. Har du någonsin fått någonting du skrivit publicerat?

Ja. För många år sedan gick jag ett år på Skrivarlinje på en folkhögskola. Det var bland det roligaste jag gjort i mitt liv och en upplevelse jag alltid kommer ha varmt om hjärtat. Utöver detta blev jag också sporrad att göra sånt jag annars inte gör. Mina två bästa vänner där och jag anmälde oss därför till en tävling som Mitt Livs Novell anordnade och skickade in varsitt bidrag. Ingen av oss vann, men några veckor senare damp det ner ett brev hos mig där det stod att de gärna ville köpa min novell. Jag insåg genast hur grymt lättförtjänta pengar det fanns i branschen och skrev därefter ett antal noveller, som alla köptes in och publicerades. Mina noveller stack ut från övriga i tidningen eftersom jag oftast skrev ur en mans perspektiv, det var nog smart eftersom de säkert fick in ganska få såna och därför kastade sig över mina. Trots att jag ganska bevisligen inte är man.

Sista månaden gav vi dessutom ut en egen antologi, men jag antar att det inte räknas att man så att säga publicerat sig själv? Men jag vill ändå passa på att skryta med det eftersom jag så sällan får den chansen ;) Vår antologi blev nämligen recenserad i en stor dagstidning och denna tidnings bokrecensent nämnde särskilt mitt namn som någon han trodde kunde bli stor... Frågan är alltså varför jag sitter och harvar på mitt byråkratiska jobb istället för att just nu planera min författarföreläsning på Bokmässan i helgen?! Var recensenten bara helt fel ute eller har jag helt enkelt inte förvaltat min gåva?

2. Vad skriver du på just nu/ Vad skulle du skriva på just nu om du hade tid?

Jag har nyss skrivit en ramsa för barn mellan 3-6 år som rimmar och handlar om mat i enlighet med instruktioner på en kurs jag går. Om jag hade mer tid skulle jag istället ha skrivit en barnbok. Utan rim och troligtvis inte om mat...

3. Har du någonsin skickat in ett manus till ett förlag?

Nej.

4. I vilken genre skriver du?

Vanligtvis skriver jag för barn, men det slinker med en hel del skönlitterärt för vuxna också. Under mitt folkhögskoleår fann jag mig helt plötsligt skriva en massa fantasy och dikter också, inspirerad av de övriga kursdeltagarna.

5. I vilken genre önskar du att du kunde skriva?

Jag vill skriva barnböcker. Och lite skönlitterärt för vuxna. Så jag är rätt på det!

6. Vilken är din svenska favoritförfattare?

Svårt. Jag är inte så förtjust i svenska författare generellt. Jag älskar att läsa Martina Haags böcker för de får mig att skratta. Annars har nog barnboksförfattare betytt mest för mig, som Åke Holmberg, Maria Gripe, Lena och Olof Landström, Dianne Wynne Jones, Maud Reuterswärd, Astrid Lindgren, Sivar Ahlrud, Katarina von Bredow, Antoinette Baker, Solveig Hägerström... åh, det finns så många!

7. Vilken är din icke-svenska favoritförfattare?

Hm. Ja, jag har så många i olika genrer att det är en mycket svår fråga!

8. Vilken är din skämsförfattare?

Jag skäms oftast inte för vad jag gillar. Det enda kruxet jag har vad gäller just det är när någon frågar efter den bästa bok jag läst för då är jag tvungen att säga Det målade huset och den är skriven av John Grisham och ja, ni hör själva! Vanligtvis läser jag inte Grishams böcker, men just den här rekommenderades jag av min pappa som brukar ha ganska god smak så jag läste den och den är SÅ BRA! Skälet till att den är så bra är att den inte är en av hans vanliga dussinböcker utan en helt annorlunda berättelse. Den utspelar sig i amerikanska södern och handlar om en tioårig pojke och allt som händer en mycket het sommar under bomullsplockningen. Den är allvarlig, spännande och mycket, mycket bra skriven!

9. Vilken genre läser du helst?

Barnböcker, engelska deckare och skönlitterärt (dock ej chic lit som jag har mycket svårt för). I den ordningen.

10. Vilken författare skulle du helst vilja träffa?

Jag är inte så mycket för att träffa författare eftersom min erfarenhet är att man ofta blir lite besviken. Men om jag måste nämna någon så hade det varit kul att äta middag med Agatha Christie. Medan hon fortfarande levde, that is.

11. Vem skulle du helst vilja skrev en blurb på din bok?

Jag får väl helt enkelt bara erkänna det. Jag har ingen aning om vad en blurb är. Är inte säker på att jag ens vill att någon ska skriva en sån på min bok. Det låter som någonting mycket otrevligt! ;)
.

Inga kommentarer: