fredag 24 oktober 2008

Rött kors

.
Svensk barnsjukvård är fantastisk! För alla er som undrar varför vi egentligen måste betala så mycket i skatt, så vill jag säga att det är här vi får igen det. Vi betalar så mycket skatt som vi gör för att fylla behoven för våra barn och våra gamla. Och även våra sjuka och arbetslösa, något som det har blivit väldigt fult att vara.

Min dotter har just genomgått en operation. Hon är bara 2,5 år gammal och därför tyckte jag, som mamma, att det var mycket otäckt att hon skulle sövas och opereras på. Men personalen kändes trygg och både narkossköterskorna och alla på uppvaket var måna om att se både barnet och mamman. Ett glatt bemötande av min busiga lilltjej och en varm kopp kaffe till en skakig mamma på uppvaket, ibland räcker det med så små saker för att göra så stor skillnad!

Det fanns lekrum på sjukhuset där min dotter kunde härja, specialsängar för små barn med en rallybil på, isglassar och barnyoggi. Maskiner som höll reda på hjärtljud och syresättning, lugnande musik i högtalarna.

Operationen var gratis för min dotter. Inget behöver vi betala för detta ståhej kring hennes lilla person, för alla sköterskor, narkospersonal, kirurgen, inget för de förberedande besöken, inget för de kommande återbesöken. Och till råge på allt fick jag fylla i en ersättningsblankett - jag ska få ersättning för att vi var tvungna att åka så långt till sjukhuset i en annan stad, för att vi inte kunde ta oss dit kommunalt. Det hade jag ingen aning om att man kunde få!

Det enda negativa på hela dagen var att läkaren inte planerade att komma och prata med föräldrarna till de opererade barnen. Hur tänker man då undrar jag? Här har vi suttit som på nålar i flera timmar och sen ska vi bara få höra av sköterskorna på uppvaket att "operationen gick bra" och inget mer. Är det rimligt? Jag tyckte i alla fall inte det, så jag meddelade att jag inte ämnade lämna stället förrän jag fått prata med läkaren som utfört operationen. Det gick i alla fall hem. Jag tror de aktar sig för att bråka med uppretade mammor ;)

Till sist vill jag ge en eloge till röda korsets gulliga värdar som tog sig an oss och visade oss till rätta när vi såg vilse ut i entrén! Inte skattebetalda utan helt ideellt arbetande pensionärer som insett att det finns många ställen där de är behövda, många hål att fylla i samhällets nät. Ni har min fulla beundran!
.

Inga kommentarer: