tisdag 14 oktober 2008

Pendeltankar

.
Ibland känns mitt jobb lite meningslöst. Idag var det en sådan dag.

Jag pendlar till jobbet varje dag, tyvärr med bil eftersom vi bor på landet och det är lätt konstaterat att det blir mycket dyrt. På väg hem satt jag och funderade på hur mycket lägre lön jag skulle kunna tjäna för att ändå gå plus minus noll mot idag om jag slapp kostnaden för pendlingen genom att hitta ett jobb närmare hemmet.

Nu har jag räknat ut det. Jag skulle kunna jobba samma tider som idag, tjäna 3 500 kr mindre per månad och få träffa mina barn fem timmar mer per vecka och trots det gå plus minus noll.

Eller så skulle jag kunna hitta ett jobb med en lön 4 500 kr lägre än idag, gå upp i arbetstid med fem timmar per vecka - men fortfarande hinna hämta/lämna barnen samma tider som idag och ändå ha nästan 300 kr mer i plånboken varje månad.

Just nu är jag frestad.
.

Inga kommentarer: