tisdag 22 april 2008

Värmebölja

Sedan flytten i januari 2008, bor vi nu i mitt drömhus – ett stort sekelskifteshus med tillhörande gammal trädgård. Vårt hus har en del nackdelar, som att det är kallt på vintern, flugor i fönstren och ingen källaringång inifrån.

Det finns dessutom gott om fördelar, som att det är gamla redan repiga massiva trägolv som dels gör att det inte spelar någon roll om barnen gör ytterligare en repa, dels syns inte damm och smulor alls lika mycket på dessa golv jämfört med parkett som vi hade tidigare.

Fönstren i vårt hus är enorma, vilket innebär att det blir jobbigt att tvätta dem. Det tyckte tydligen även städfirman som skulle ha gjort vid huset innan vi flyttade in, så de struntade helt enkelt i det. Det var för övrigt ganska mycket de struntade i och jag har inte rekommenderat dem vidare. Att fönstren är så stora medför att vi får in mycket solljus, vilket är trevligt!, och mycket värme, vilket på våren får min man att känna sig lugn eftersom vi har direktverkande el och han har en tendens att oroa sig för sådana saker som elkostnader och husunderhåll (hans drömhus är ett underhållsfritt tegelhus, men som tur är föll även han för charmen här).

För tillfället är det ca 24 grader inne där jag sitter och termometern visar 10 grader utomhus. Nu frågar jag mig – hur kommer detta sluta? Kommer det i sommar vara så varmt inne att vi kan ordna en bastu i garderoben utan att behöva investera i aggregat? Kommer vi att kokas levande när vi sover? OM vi sover för det är väl inte så troligt att vi lyckas somna om det råder tropisk hetta inomhus. Kanske kommer sömnbrist istället förvandla oss till zombies, som bleka och apatiska raglar runt i trädgården, fruktade av byns övriga innevånare?

Den som lever får se, eller i vårt fall – vi får se om vi överlever!

Inga kommentarer: