fredag 18 april 2008

Utflykt, del 2

Barnens skogsutflykter fick mig plötsligt nostalgisk. Istället för att komma igång med det jag borde göra minns jag min egen barndoms skolutflykter (jag gick aldrig på dagis) med matsäck. På den tiden hade de flesta inte termos, av någon anledning. Själv hade jag en sirapsflaska som var instoppad i en socka för att hålla värmen på min choklad. Det gjorde den mycket bra, man brände ofta tungan när det var dags att dricka.

Jag ville alltid ha smörgås med kokt medwurst. Idag, när jag har läst innehållsförteckningen på nämnda produkt, kan jag inte riktigt förstå min förkärlek för detta pålägg.

Vidare hade jag ibland med mig krusbärsläsk. Bara av den anledningen att min egen mamma berättat att hon brukade ha med sig krusbärsläsk på sina utflykter som liten. Egentligen får jag nog tillstå att jag aldrig gillat krusbärsläsk. Och idag undrar jag om inte fröknarna skulle höja ett eller annat ögonbryn om barnen hade med sig läsk. Men sockerdebatten existerade inte när jag var barn.

Inga kommentarer: