måndag 15 december 2008

Vab-vetenskap

.
Lilltjejen är sjuk idag och jag är hemma och vabbar. Det är så skönt! Jag vet att man inte ska tycka så, men jag får vabba så sällan att jag tycker det känns som ett befriande avbrott i arbetet. En möjlighet att stanna hemma och gosa med barnen, med gott samvete.

Lilltjejen har feber men är pigg ändå så vi har lekt och läst och pysslat. Nu sover hon middag och då passar jag på att ha egentid. Tänkte först titta på Oprah, men insåg att det handlade om en hoper bortskämda ameriskanska ungdomar som skulle bygga en skola i Kenya. Lite för käckt amerikanskt för mig.

Satte mig då istället och fyllde i ansökan om tillfällig föräldrapenning. Upptäckte att jag inte fått betalt för de dagar jag begärde i oktober, efter lilltjejens operation och bestämde mig för att ringa och kolla upp detta. Det visade sig snabbt vara lättare sagt än gjort. De nya automatiserade tjänsterna är bra, men de är också förbannat jobbiga när de rabblar så mycket info man inte är intresserad av.

"Vill du komma till vår självbetjäning?" Nej, då hade jag stannat vid datorn.
"Vill du begära föräldrapenning?" Nej tack.
"Vill du... stanna kvar i luren och lyssna när jag går igenom hundra alternativ?"

Till slut säger rösten: "Knappa in ditt personnummer, tio siffror."

Och jag knappar lydigt. Bara det att telefonens knappar och Försäkringskassan inte verkar vara överens om hur jag trycker. Telefonen missar att visa en siffra så jag trycker igen, men då blir rösten irriterad: "Du har inte knappat in något giltigt personnummer. Försök igen."

Jag knappar och knappar. Förbannade telefon att ha så sega knappar! Lyckas äntligen få in rätt. "För närvarande är det många som ringer till oss. Väntetiden beräknas till 13 minuter. Du har plats 107 i kön..."

Men jippi! Då säger rösten något nytt: "Vill du att vi ska ringa upp dig när det är din tur?"

Åh, vilken bra idé av försäkringskassan att införa ett sånt system! Jag känner mig plötsligt varm om hjärtat.
"Knappa in ditt telefonnummer".
Jag knappar.
"Du har inte angett något giltigt telefonnummer. Stanna kvar för att bli kopplad till telefonist."
Nej, snälla! Kan jag inte få en chans till? Det är ju telefonen som trilskas, inte jag! Måste jag sitta nu och vänta i 13 minuter? Suck. Jag lägger på, ringer igen.

"Just nu är det många som ringer till oss. Beräknad väntetid är 15 minuter. Du har plats 112 i kön... Vill du att vi ska ringa upp dig"...
.

Inga kommentarer: