fredag 26 december 2008

Jullov

.
Annandag jul och allt är lugnt i huset!

Jag har tagit jullov som ni märker, lite tidigare än jag hade räknat med men ack så välbehövligt! Stressen före jul är som bortblåst och nu kvarstår den, för de flesta vuxna, bästa delen av julen, lugnet efter stormen.

Julafton snuddade vid perfektion: massor av folk i huset, glada barn och några medhavda husdjur - alla i julharmoni utom möjligtvis den nyblivna tonårskusinen som passade på att få några surspel till hennes mammas förtret. Om det är någon dag man önskar att ens barn är nöjda och tacksamma är det väl på julafton!

Gästerna var något sena vilket gjorde att vi som värdfamilj precis blev färdiga, detta trots ett missöde med tomtens skägg som plötsligt inte kunde hittas och måste panikinköpas några timmar före den stora föreställningen. Men trots att jag alltså lämnades ensam för att förbereda och pynta så hann jag till och med tända marshaller och sminka mig vilket brukar vara det som inte riktigt kan klämmas in. Minuterna innan bilarna anlände började snön sakta singla ned, som i en film, och fortsatte sedan i makligt tempo under hela kvällen.

Julbordet dukades fram på mindre än en timme, rekord skulle jag tro, och klappberget avhandlades utan att någon mer än tonåringen tappade humöret. Barnen var alla lyckliga och till och med åttaåriga kusinen förtrollades av tomtens uppvisning (trots sista-minuten-skägget för 14:50). Hennes mor avförtrodde diskret att dottern nu verkar vara den enda i sin ålder som fortfarande tror på tomten och att det nästan kändes som om någon måste break the news för henne...

Kort sagt, en mycket trevlig julafton och förhoppningsvis början på en mycket God Jul!
.

3 kommentarer:

Pernilla sa...

VAd skönt det lät! Härligt! Kram på dig.

Pernilla sa...

VAd skönt det lät! Härligt! Kram på dig.

Anonym sa...

Och angående att tro på tomten...

När min mamma skulle avslöja tomten för mig och min bror (eftersom vi inte gjorde det själva) så fick hon en överraskning. Till skillnad från våra kompisar hade vi inte bara förstått att tomten var lur utan dessutom att det faktiskt inte var meningen att man skulle avslöja honom ;-)

Det är alltså helt möjligt att den som blir överraskad inte är 8-åringen...