måndag 13 april 2009

Vårstress

.
15 grader i skuggan är en helt annan sak om våren jämfört med om hösten. Idag kom utemöblerna fram ur vinterförvaringen och likaså plockades trädgårdssaxen fram... Så här års drabbas jag lätt av vårstress - känslan av att inte hinna med allt som behöver göras i trädgården. Precis som man inomhus ser hur smutsiga fönstren är när vårsolen tittar fram, likaså ser man hur algerna spridit sig över staketet, hur färgen flagnar på lekstugan, eller mossan tar över i gräsmattan...

Förra året förde jag en ojämn kamp med ogräset och kände hela tiden att jag låg flera steg efter. I år tänkte jag därför att jag skulle starta tidigt för att ha minsta chans. På långfredagen såg jag de första små skotten kirskål kika upp runt vinbärsbuskarna och redan idag har de vuxit till dubbel storlek! Aaarghh!

Så, vis av erfarenheten från förra året - mitt första som trädgårdsägare - har jag klippt ned perenner och ryckt upp ogräs större delen av dagen. Resten av dagen har jag suttit i solen och druckit te. Påskhelgen kunde helt klart ha varit värre!
.

Inga kommentarer: