lördag 18 april 2009

Odlandets tjusning

.
För lite mer än ett år sedan blev jag trädgårdsägare. I år har jag avancerat till amatörodlare.

Förra året var det mest fråga om att avvakta, studera och artbestämma vad som kom upp i olika rabatter men i år känner jag att det är jag som bestämmer. Vad vill jag ha? Hur mycket orkar jag med att rensa och sköta? Vilka är mina växtfavoriter och vilka tycker jag inte om alls?

Eftersom jag som sagt kom på efterkälken så förra året är jag i år mycket tidig och mycket ihärdig. Där jag förut varit lite rädd att någon vacker och oersättlig växt skulle stryka med om jag rensade, där tänker jag i år att det faktiskt är upp till mig. Vill jag ha rabatter som svämmar över åt alla håll eller vill jag hålla det stramare och mer tämjt?

Ja, man kan ju i alla fall ha som ambition att hålla ordning, även om jag misstänker att jag snart nog kommer att storkna under arbetsbördan. Vid samma tid förra året var jag ju arbetslös och unnade mig en timme ute i solen varje dag där jag plockade grästuvor ur grusgången och kirskål ur vinbärsbuskarna. I år har jag jobb och inte alls samma tid och ork att lägga. Men kanske å andra sidan lite mer driv att göra det på mitt sätt, enligt min egen ambitionsnivå.
.

Inga kommentarer: