onsdag 19 november 2008

Tidiga vanor

.
En ny studie visar att barn kommer att tycka om att äta det som deras mamma åt som gravid. Lite förenklat. Genast börjar jag fundera på vad jag egentligen stoppade i mig under denna period och hur det påverkade dem...

Som nygravid med sonen åt jag ingenting alls eftersom jag mådde så illa. Till slut blev jag inlagd på sjukhus med dropp och fick sedan stränga order om att ständigt småäta, helst salta pinnar. Längre in i graviditeten var jag ofta sugen på hamburgare. Och varm mjölk med chocolate chip cookies till...

Med lilltjejen i magen minns jag inga direkta cravings utom att jag gärna ville äta räkor.

Så, låt oss nu kolla hur bra teorin stämmer:


För lilltjejen:
  1. Räkor. Jajamensan, hon gillar räkor skarpt! Helst med lite svart caviar till.
För sonen:
  1. Ingenting. Stämmer bra såtillvida att han är väldigt kinkig med maten här hemma men storäter på dagis.
  2. Salta pinnar. Det äter han säkert men det är inget som serveras så ofta. Närmast är väl popcorn som är mycket uppskattat.
  3. Hamburgare. Nope, han gillar inte alls hamburgare, däremot är han tokig i köttbullar men vilken unge är inte det?
  4. Varm mjölk och chocolate chip cookies. You bet! Fast han blandar helst o´boy i mjölken... räknas det?

Jaha, 4 av 5 rätt! Teorin måste sålunda anses vederlagd! Är inte vetenskap fantastiskt?!
.

2 kommentarer:

Pernilla sa...

Solklart! Fast egentligen... Med Stora E var jag sugen mest på junk. Hela tiden. Och hon gillar junk. Med Lilla E ville jag absolut inte äta ngt som var fett och onyttigt. Och hon väljer alltid det nyttigare alternativet. Förutom när det vankas lördagsgodis. Då är de lika intresserade båda två. Så kanske kanske.

Anonym sa...

Tja-a stämmer ganska bra, när jag väntade P så åt jag massor av allt, och gärna sushi, och det gör han med. / Gia