måndag 30 mars 2009

I love böcker!

.
Apropå böcker så lånar som sagt jag och mina barn väldigt mycket. Härom dagen insåg jag precis HUR mycket. Vi är ju förunnade en bokbuss som kommer till vår gata i vår lilla by varannan vecka och vi är så gott som alltid på plats. Barnen genomsöker hyllorna och lastar stora högar som jag får samla ihop. Sedan passar de på att besöka bussens styrhytt och prova att sitta i de stora fåtöljliknande sätena och styra med den enorma bussratten. Då får jag några minuter på mig att leta reda på det jag vill låna. Och om det inte skulle finnas är det gratis att beställa hem det till nästa gång.

Varje vecka lånar vi i genomsnitt 15 barnböcker. Det blir 30 barnböcker varje månad. Eller över 300 barnböcker på ett år (här drar jag av lite eftersom vi ibland lånar om en bok som varit barnens favorit). 300 barnböcker, det är ju sanslöst mycket! Och tänk att det finns så himla mycket kvar att läsa!
.

2 kommentarer:

ulrica sa...

På tal om böcker läser jag föresten en engelsk deckare just nu :-)
Författaren kan heta Peter Robinson, typ (och bor förvisso i Kanada).

Vad mycket barnböcker! Jag har gett upp om biblioteket :-(
Mina barn vill ändå bara läsa samma böcker om igen och då räcker egna böckerna till, jag tror tom vi har böcker vi aldrig läst :-(
Men jag provar väl igen till sommaren, det är ju kul för mig med variation om något.

Och så borde jag rensa i barnen bibliotek, ta bort böcker de aldrig läser trots att jag gillar dem.

Jenny (JG) sa...

Jag minns bokbussen som stannade precis bredvid vårt hus varje vecka. Det var nog där mitt bokintresse föddes.

Själv är jag inte på biblioteket särskilt ofta, nästan aldrig. Det är inte samma sak, jag saknar min bokbuss.

Lyllo dig som har en...

kram Jenny