måndag 23 mars 2009

Mammabikt

.
På söndag ska jag och flera tusen andra mammor trängas här för att se det här. Knasigt egentligen att spendera en ledig dag från familjen med att lyssna på andra mammor berätta om samma vardag som jag själv lever i varje dag jag inte är ledig...

Idag har jag varit en bra mamma. Jag har haft gott om tid för mina barn (dagis är stängt så vi har varit hemma tillsammans) och kunnat ge dem all uppmärksamhet de vill ha. Vi har pysslat och byggt sjörövarskepp, läst sagor och målat och jag har gett dem näringsrik mat vid rimliga tidpunkter. Dessutom har jag lyckats vara ute med dem mer än den obligatoriska timmen, fast att det varit dåligt väder! Helt klart godkänt betyg idag alltså.

Men alla dagar är inte som idag. Förra veckan till exempel. Då var jag en urkass mamma. En mamma som misslyckats totalt med sin uppfostran och fått en son som bråkar. En mamma som inte kan laga god mat, där barnen ratar allt man lägger på deras tallrik och undrar om mamma inte kan laga "sån mat som dagis gör"... En riktig skruttmamma som inte gick att nå på nästan en timme (!) när dagis för första gången någonsin ringde till mitt jobb för att lilltjejen hade feber...

Det går upp och ned i mammalivet och det är som det ska vara. Därför blir jag väldigt skeptisk när jag läser det här. Antingen har hon världens bästa självkänsla, eller ingen tillstymmelse till självkritik.
.


1 kommentar:

Pernilla sa...

Ja, lite knasigt är det allt. (Att vi ska tillbringa hela söndagen iväg från våra älsklingar). Men jag tror vi får en härlig dag!

Och angående det där inlägget... Hmmm. Lite dåligt samvete kan väl adlrig skada? ;)