söndag 11 januari 2009

Utrotad Knut?

.
Idag var hela familjen på julgransplundring i grannbyn. Det bjöds på dans kring granen med dragspelskomp, fika (gratis för barn och 20 kr för vuxna) och till sist besök av tomten som kom med godispåsar till alla barnen. Alldeles lagom tyckte jag och barnen hade jättekul! Sonen dansade sig röd och svettig och Lilltjejen hade fullt sjå att hålla jämna steg med resten av sällskapet.

Värt att notera var att medelåldern bland de vuxna var hög. Tydligen så går inte min generation föräldrar på julgransplundring med sina barn - om inte mor- eller farföräldrarna är med. Samma sak lade vi märke till på en annan julgransplundring vi var på i fjol.

Vad beror det här då på, undrar mitt nyfikna jag? Är det så att 70-talisterna har dåliga minnen från barndomens plundringar (för visst var ni väl på såna när ni var små)? Är det en utbredd allergi mot dragspelsmusik och knätofsar? Eller beror det helt enkelt på att min generation föräldrar finner det förnedrande att hoppa runt offentligt och leka groda?

Lite synd tycker jag att det är, för små barn gillar det och det är trots allt en ganska mysig tradition. Men kanske är den på utdöende. Det finns väl inte så himla många 30-åriga dragspelsmusiker som kan ta över, när de gamla tar slut.
.

Inga kommentarer: