lördag 17 januari 2009

Karriär

.
Vad vill ni jobba med när ni blir stora?

Jag har fortfarande inte bestämt mig. Tycker att det är så mycket som låter roligt och intressant, men inget som sticker ut sådär extra. Något fritt skulle vara trevligt. Jobba hemifrån skulle jag också gilla eftersom jag älskar att skrota runt här hemma i mitt hus alldeles själv. Men någon kontakt med omvärlden är ett måste. Jag trivs förvisso väldigt bra i bara mitt eget sällskap, men det kunde bli för ödsligt mol allen och så har man ju ingen att stöta och blöta stort och smått med.

Härom dagen ställde jag frågan till mina barn.

- Jag ska inte jobba, sade sonen snabbt, jag ska bara lata mig!
- Jaså, sade jag och lade sedan pedagogiskt till: men hur ska du då få pengar?
Sonen tittade förvånat på mig.
- På bowling, sade han till slut.

Så jag antar att jag i sinom tid har en världsmästare i bowling boende under mitt tak. Undrar hur stora summor vi talar om när man tävlar i denna sport?

Lilltjejen var mycket konkret i sitt karriärval.

- Jag ska städa toaletten, sade hon blixtsnabbt.
- Jaså, sade jag tveksamt, ska du jobba med det?
- Jag ska HA en toalett på jobbet! förtydligade hon nöjt.

Och med det var diskussionen slut, för så mycket vet man ju att man inte ska lägga sig i alltför mycket i sina barns vägval. Och jag är ju trots allt en förstående mor.
.

Inga kommentarer: